- Odwiedziny: 272661
- Do końca roku: 224 dni
- Do wakacji: 31 dni
Zespół Szkół w Trębaczowie
PROGRAM PRZEDSZKOLNEJ EDUKACJI LITERACKIEJ
PROGRAM PRZEDSZKOLNEJ EDUKACJI LITERACKIEJ
Czytanie, jako forma pracy z małym dzieckiem dostarcza bodźców do jego rozwoju emocjonalnego, przyczynia się do wzbogacenia wyobraźni, rozszerza zakres spostrzeżeń i pojęć. Edukacja czytelnicza polega głównie na prezentowaniu dziecku utworów literackich w sposób przystępny i atrakcyjny.
Wartości ponad czasowe literatury kształtują postawy, wzbogacają słownik dziecka, inspirują do podejmowania działań. Częste czytanie bajek wpływa znacząco na rozwój wyobraźni i aktywności intelektualnej dzieci, wzbogaca ich wiedzę o świecie jednocześnie kształtując wrażliwość moralną. To z kolei ma duży wpływ na kształtowanie osobowości małego dziecka.
Ważną funkcję estetyczną pełnią ilustracje. Dziecko znajdując się w świecie kolorów, odbiera wrażenia estetyczne, poznaje nowe treści, uczy rozpoznawać różne techniki plastyczne oraz nabiera chęci do własnych ekspresji plastycznych.
Wiek przedszkolny to najodpowiedniejszy czas, w którym powinniśmy rozwijać zainteresowania czytelnicze najmłodszych.
Treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego w oparciu, o które został opracowany program „Cała szkoła czyta maluchom”
Program zakłada realizacje celów wychowania przedszkolnego w zakresie:
1) wspomagania dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych dzieciom w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2) budowania systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
3.rozwijania umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
4.wprowadzenia dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez sztuki plastyczne;
Wspomaganie rozwoju, wychowywanie i kształcenie dzieci poprzez realizację programu obejmuje następujące obszary:
- Wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci.
1) zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym.
2) mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji lub komunikuje się w inny zrozumiały sposób.
3) uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach.
- Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
1) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji.
- Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
1) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich, interesuje się książkami.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU:
- Program ten adresowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym.
- Stanowi on wstęp do cyklu działań mających na celu systematyczny kontakt dziecka z literaturą, książką.
- Realizacje programu wspomagają osoby dorosłe oraz uczniowie szkoły zaproszeni na spotkania.
- Program ma charakter edukacyjny i ma na celu przybliżenie dziecku świata literackiego.
- Program stanowi rozszerzenie treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Program dostosowano do potrzeb i możliwości dzieci przedszkolnych, oraz ich tempa rozwoju.
- Program ten rozwija zdolności poznawcze każdego dziecka na miarę jego możliwości, oraz inspiruje do działania.
- Program został napisany na podstawie bajek znanych autorów.
- Program stanowi alternatywę stosunku do propozycji opartych na technikach multimedialnych.
Cele ogólne programu:
1) Stwarzanie okazji do zaprezentowania literatury dziecięcej.
2) Wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego.
3) Kształcenie umiejętności rozróżniania dobra i zła.
4) Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych dziecka.
5) Rozwijanie postaw twórczych i wrażliwości estetycznej dziecka.
6) Pobudzanie zainteresowania otaczającym światem ludzi i zwierząt.
7) Wykorzystanie literatury dziecięcej jako inspiracji plastycznej dzieci.
8) Wdrażanie do poszanowania książek.
Cele operacyjne programu:
Dziecko:
-potrafi uważnie wysłuchać bajki;
- umie rozpoznawać postacie z czytanych bajek;
- potrafi dokonać oceny postaw bohaterów;
- rozróżnia dobre i złe zachowania bohaterów;
- potrafi opisać obrazki, odpowiadać na pytania;
- rozumie znaczenie nowopoznanych słów związanych z wysłuchaną bajką;
- umie dostrzegać potrzeby innych;
- angażuje się w wspólnie podejmowane działania;
- umie poprzez formy plastyczne wyrazić treść wysłuchanej bajki;
- potrafi właściwie pokolorować szkic rysunku związany z treścią bajki;
-stosuje zwroty grzecznościowe wobec kolegów i koleżanek, oraz wobec gości odwiedzających przedszkole.
Środki realizacji programu ; (cykliczne czytanie bajek)
- Przedstawienie dzieciom osoby czytającej (prezentacja gościa, przywitanie);
- Czytanie tekstów bajek przez zaproszonych gości;
- Zabawa kierowana ze śpiewem (wykorzystanie zabaw, które dzieci poznają w trakcie edukacji przedszkolnej);
- Wspólne opowiadanie treści , próby oceny bohaterów (rozpoznawanie postaci);
- Oglądanie ilustracji;
- Sprecyzowanie przesłania moralnego utworu literackiego;
- Praca plastyczna do treści wysłuchanej bajki.
Formy ekspresji plastycznej:
- Rysunek kredką świecową;
- Kolorowanie wyznaczonych płaszczyzn;
- Rysunek farbą plakatową;
- Rysunek pastą do zębów;
- Rysunek węglem;
- Wycinanka;
- Wydzieranka.
Ewaluacja :
Ewaluacja programu będzie prowadzona pod koniec roku szkolnego. Uzyskane wyniki ewaluacji będą analizowane i wykorzystywane do wprowadzenia zmian w programie.
Sposoby ewaluacji programu:
- obserwacja dzieci;
- rozmowy z rodzicami i dziećmi;
- analiza wytworów i osiągnięć dzieci - wystawa zebranych i wykonanych prac;
- ankieta przeprowadzona wśród rodziców dzieci uczęszczających na zajęcia do przedszkola;
- przygotowanie inscenizacji ulubionej bajki dla społeczności szkolnej i rodziców
- Konkurs wiedzy literackiej (znajomości sytuacji i bohaterów literackich ) .